» دریافت قالب وبلاگ جدید سه ستونه کتابخانه لوکس بلاگ دریافت قالب وبلاگ جدید سه ستونه کتابخانه لوکس بلاگ برای استفاده از کد، آنرا کپی و در بخش تنظیمات وبلاگ خود درج کنید. کتابخانه عمومی آیت الله سیدرضا فاضلیان



تاريخ : یک شنبه 21 تير 1394 | 9:47 | نویسنده : لطیفی |

مسجد گوهر شاد

 

زیرپا نهادن رسوم مذهبی

وقتی رضاخان به قدرت رسید، درصدد فریب مردم برآمد. او با پای پیاده همراه دسته جات عزاداری حرکت می کرد و در مجالس عزاداری و تکیه ها حاضر می شد و خود را مقیّد به اصول مذهب نشان می داد. اما بعد از پا گرفتن قدرتش، همه تلاش خود را در راه زیر پا نهادن رسوم مذهبی به کار بست. او در راه رسیدن به اهداف شوم و پلید خود، حتی حرم مطهر امام رضا علیه السلام را به خاک و خون کشید و واقعه مسجد گوهرشاد، نمونه بارز و علنی دشمنی او با اسلام بود.

تغییر لباس دستور استعمارگران

رضاخان به دستور استعمارگران غربی و به کمک جریان وابسته روشن فکر، تمام توان خود را در تغییر لباس ملی به کار گرفت و به عنوان لباس متحدالشکل، مردم را مجبور به تغییر لباس و کلاه نمود و از تمامی قدرت و ابزاری که در دست داشت،برای این مقصد استفاده کرد. او لباس روحانیت را ممنوع و منوط به اخذ اجازه نمود. سفر رضاخان به ترکیه، یکی از توطئه های روشن فکران وابسته بود تا رضاخان تحت تأثیر قرار گیرد و در تغییر ماهیت ملی و اسلامی ایران تلاش نماید.

پیش بینی مخالفت روحانیون

در زمان رضاخان، پیش از آن که طرح تغییر لباس و بر سر گذاشتن کلاه شاپو به مرحله اجرا درآید، برای جلوگیری از مخالفت روحانیان، نخست دولت اعلام کرد به این دلیل که اشخاص غیر روحانی یا روحانی نمایان، نتوانند از پوشیدن لباس و عمامه سوء استفاده کنند، باید اشخاصی که به این لباس ملبّس هستند، از دو نفر از مراجع گواهی بگیرند که آیا برای پوشیدن لباس روحانیت صلاحیت دارند، یا خیر و مجتهدان نیز شهادت نامه بدهند. سپس روحانیان گواهی را به وزارت معارف ببرند و اجازه پوشیدن لباس دریافت کنند. دولت بدین ترتیب، در مورد کسانی که معمّم بودند، سخت گیری هایی نمود. پس از آن، افراد معمّم، یا در معابر رفت وآمد نمی کردند و در خانه می ماندند، و یا اگر در معابر رفت و آمد می کردند، گرفتار پلیس می شدند.

تأثیر اقتصادی تغییر لباس

تأثیر اقتصادی تغییر لباس و کشف حجاب، این بود که زمینه استفاده از لباس ها، لوازم آرایش و سایر فراورده های ظاهر فریب سرمایه داری فراهم گردید؛ زیرا تا وقتی که مرد و زن ایرانی لباس سنتی خود را می پوشیدند، طبعا مناسب با آن زیور آلات مصرف می کردند و بیش تر لباس ها و زیور آلات نیز در داخل کشور تولید می شد و محتاج محصولات غربی نبودند. این موضوع، برای سرمایه داری غرب غیرقابل تحمل بود. از این رو، با تغییر لباس مردان و زنان به سبک اروپایی، ایرانیان مجبور شدند تولیدات آن ها را وارد کشور کرده، سپس تهیه و مصرف کنند. بدین ترتیب، کم کم صنایع داخلی از قبیل کارگاه های نسّاجی پارچه و شال و نمدمالی و عبابافی و..، چون نمی توانستند با مدهای رنگارنگ پاریس و لندن و نیویورک مقابله و رقابت کنند، از بین رفتند و سرمایه های داخلی، به جای تولید، مجبور به واردات شده و سرمایه داران استعماری هم درآمدهای سرشاری را به جیب زدند.

باید صورتا و سنتا غربی شویم

رضا شاه بعد از مسافرت ترکیه، در اغلب اوقات، ضمن صحبت از پیشرفت سریع کشور ترکیه، از تغییر لباس مردان و رفع حجاب خانم ها سخن می گفت و این مسأله را تشویق می کرد. او یک روز اوایل خرداد 1314، هیأت دولت را احضار کرد و گفت: «ما باید صورتا و سنتا غربی شویم و باید در قدم اول، کلاه ها تبدیل به شاپو شود. پس فردا که افتتاح مجلس دوره دوازدهم است، همه باید با شاپو حاضر شوند و در مجالس باید کلاه را به عادت غربی ها از سر بردارند و نیز باید شروع به رفع حجاب زن ها نمود. شما وزرا و معاونان باید پیشقدم شوید».

جنبش شیراز، مقدمه قیام مشهد

چند ماه قبل از قیام مردم مشهد، یعنی در یکی از شب های جمعه ماه ذی الحجه سال 1353ق، وزیر معارف مسافرتی به شیراز می کند و به مناسبتی، مجلس جشنی با حضور قشرهای مختلف مردم برپا می شود. پس از ایراد سخنرانی ها و نمایش، در خاتمه، عده ای از دوشیزگان بر روی صحنه نمایان می شوند و ناگهان نقاب از چهره برمی گیرند و ارکستر آهنگ رقص می نوازد و دختران به پای کوبی می پردازند. در این هنگام، عده ای به عنوان اعتراض از آن جا خارج می شوند. روز بعد، این خبر مانند بمبی صدا می کند و عده ای از مردم در مسجد وکیل اجتماع می نمایند. سید حسام الدین فالی که از عالمان و روحانیان با نفوذ شیراز بود، به منبر می رود و این گونه اعمال را تقبیح و محکوم می کند. خبر جنبش شیراز و تعطیل بازار به تهران می رسد، به ناچار دستور گرفتاری سید حسام الدین صادر می شود و او را زندانی می کنند.

تغییر لباس، مقدمه کشف حجاب

خبر گرفتاری حسام الدین فالی از روحانیان شیراز به حوزه علمیه قم، مشهد و تبریز می رسد. در تبریز دو مرجع بزرگوار، یکی آیت اللّه سید ابوالحسن انگجی و دیگری آیت اللّه آقا میرزا صادق، درباره تغییر لباس و کلاه شاپو اعتراض می کنند. از تهران دستور تعقیب داده می شود که آن دو نفر توقیف و به سمنان تبعید می گردند. در مشهد هم که دستور تغییر لباس، به همراه خبر جشن شیراز و گرفتاری فالی و تبعید دو نفر از عالمان تبریز، غوغایی برپا می کند و مراجع روحانی را سخت ناراحت نموده، جلساتی برای بحث و گفت وگو درباره این مسایل تشکیل می گردد. در این جلسات، مسأله تغییر لباس مطرح می شود و علما اظهار عقیده می کنند که دنباله تغییر لباس، به برداشتن حجاب منتهی خواهد شد و باید با شدت از آن جلوگیری نمود.

تغییر لباس پیامد تغییر فرهنگ

تغییر لباس، همواره پیامد تغییر یک فرهنگ است و انسان تا با فرهنگ خود وداع نکند، نمی تواند با لباس خود وداع کند و تا فرهنگ یک قوم را نپذیرد لباس آنان را به تن نمی کند.

درست به همین دلیل است که در احادیث ما آمده است که هر که خود را به گروهی شبیه سازد، هم از آن گروه به شمار می آید». لباس هر انسان، پرچم کشور وجود اوست؛ پرچمی است که او بر سر در خانه وجود خود نصب کرده و با آن اعلام می کند که از کدام فرهنگ پیروی می کند. هم چنان که هر ملتی با وفاداری و احترام به پرچم خود، اعتقاد خود را به هویت ملی و سیاسی خود ابراز می کند، هر انسان نیز مادام که به یک سلسله ارزش ها و بینش ها معتقد و دل بسته باشد، لباس متناسب با آن ارزش ها و بینش ها را از تن به در نخواهد کرد.

گرد همایی مردم در مسجد گوهرشاد

مسجد گوهرشاد، محل اجتماع و سخنرانی بر ضد لباس بیگانه و اسلام زدایی شده بود. با بازداشت برخی از عالمان مبارز، اجتماعات وسیع تر گردیده و لحن سخنرانان آتشین تر و شعار مردم تندتر شده بود. از مرکز به شهربانی مشهد دستور داده شد که واعظان معروف شهر را دستگیر کنند. اما گردهمایی فزاینده مردم در مسجد گوهرشاد برای شنیدن سخنان واعظان و روحانیان، بیش تر شد. علما و مجتهدان در منزل یکی از مراجع اجتماع کرده و تصمیم گرفتند که تلگرافی به شاه مخابره و او را از اقدامات ضد دینی اش منصرف سازند. این تلگراف به امضای هشت تن از علمای متعهد ارسال گردید. سپس خطبای معروف و مشهور چون شیخ مهدی واعظ خراسانی، شیخ عباس علی محقق و شیخ بهلول در مسجد گوهرشاد به منبر رفتند و مردم را بیش از پیش آگاه ساختند.

حمله به مسجد گوهرشاد

صبح جمعه 20 تیر سال 1314، قزّاقان رضاخان برای متفرق ساختن مردم وارد عمل شدند و بی محابا به روی مردم تیراندازی کردند و در این ماجرا، حدود یک صد نفر کشته و زخمی شدند. اما مردم متفرق نگشتند و مقاومت کردند. پس از این هجوم، مردم از اطراف با ابزاری از قبیل داس، بیل و چوب و... به طرف مسجد سرازیر شدند. مسجد گوهرشاد لبریز از جمعیت گردید. روحانیان به ترتیب بر بالای منبر حضرت صاحب الزمان(عج) قرار گرفتند و به سخنرانی پرداختند. روز شنبه 21 تیرماه در مسجد؛ شعارهای ضد سلطنت و ضد حجاب زدایی داده می شد و مسجد یک پارچه سرود مقاومت سر داده بود. وحشت مقامات دولتی را فرا گرفت. سرانجام رضاشاه دستور داد که همه را دستگیر و مجازات نمایند. سران شهربانی و آگاهی، نیروهای خویش را هماهنگ کرده، قرار گذاشتند پس از نیمه شب، تهاجم خود را آغاز نمایند. قزّاقان نیز از قبل در نقاط حسّاس شهر و اطراف مسجد گوهرشاد مستقر شدند و مسلسل های سنگین را بر بام های مشرف به مسجد کار گذاشتند.

حیله اسدی، نائب التولیه آستان قدس رضوی

قزّاقان و نیروهای شهربانی و آگاهی که در اطراف مسجد و نقاط حساس شهر مشهد مستقر شده بودند، شایع کردند که برای حفاظت از بانک ها آمده اند. اسدی، نایب التولیه رضاشاه، از نقشه کشتار مطلع شد و چون می دانست که مجتهدان هم در مسجد هستند، درصدد برآمد که آن ها را از آن جا خارج کند. از این رو، به دروغ پیغام فرستاد که تلگراف شما را اعلی حضرت همایونی پاسخ گفته، تشریف بیاورید برای مذاکره و با این حیله مجتهدان را از کشیک خانه به مسجد دارالتولیه کشاند. او می دانست اگر مجتهدان و عالمان طراز اول در این حمله و یورش کشته شوند، خراسان یک پارچه آتش خواهد شد و این آتش، گسترش خواهد یافت و دیگر به هیچ روی نمی توان از آن جلوگیری کرد. پس با این حیله علما را از مسجد خارج ساخت.

فتح مسجد گوهرشاد

پاسی از نیمه های شب دوازدهم ربیع الثانی گذشته بود که صدای غرش مسلسل های قزّاقان، حرم مطهر امام رضا علیه السلام را به لرزه انداخت و سربازان شاه، به فرماندهی سرلشکر ایرج مطبوعی، برای فتح مسجد گوهرشاد به حرکت درآمد. عده ای از مأموران مخفی رژیم، پیش تر وارد مسجد شده بودند و قرار بود آن ها از داخل وارد عمل شده و راه را برای ورود نیروهای رضاخان به داخل مسجد هموار کنند و چنین شد. دژخیمان اسلحه به دست، پا به درون خانه خدا گذاشتند و همه مسجدیان را از دم تیغ گذراندند.

توقیف علما و روحانیان

از روز یکشنبه 22 تیر، دولت به توقیف و بازداشت علما و روحانیان مشهد اقدام نمود وعده ای از علما را توقیف کرد و عده ای از آن ها هم مخفی شدند. از جمله توقیف شدگان، آیت اللّه سید یونس اردبیلی و آقازاده، فرزند آخوند ملامحمد کاظم بودند. بیش از سی نفر از عالمان و واعظان را دستگیر کردند و شهر تقریبا حالت حکومت نظامی به خود گرفته و ورود و خروج اشخاص به شهر، مستلزم داشتن جواز بود. ماموران برای دستگیری شیخ بهلول جایزه تعیین کرده بودند. پس از رفع غائله، اداره شهربانی برای پیدا کردن عاملان واقعه دست به کار شد و عده ای تحت بازجویی قرار گرفتند و در نتیجه، اسدی، نائب التولیه آستان قدس هم که یکی از محرکان معرفی شد، بلافاصله دستگیر شد و تحت محاکمه قرار گرفت و در دادگاه نظامی به اعدام محکوم گردید.

اهانت به آستان قدس رضوی

کشتار دسته جمعی مردم مشهد و دستیگری و محاکمه عده ای از علما و محکوم کردن جمعی در دادگاه های نظامی و صدور مجازات های سنگین و حکم اعدام برای عده ای، رفته رفته در کشور موجب گفت وگوها و ابراز نارضایتی هایی گردید و مردم در مورد دیانت رضاخان دچار تردید شدند؛ زیرا مردم آن چه در صحن حضرت رضا دیده بودند، برای یکدیگر بازگو کرده و این همه قساوت و خون ریزی را تقبیح می کردند؛ چرا که نظامیان، حرمت آستان قدس رضوی را رعایت نکرده و در این مکان مقدس، خون هزاران بی گناه را بر زمین ریخته بودند.

سخن رهبر کبیر انقلاب

رهبر کبیر انقلاب حضرت امام خمینی رحمه الله در خصوص تغییر لباس و کلاه چنین بیان داشتند: «... آن هایی که این قدر قوه تمیز ندارند که کلاه لگنی را که پس مانده درندگان اروپاست، ترقی کشور می دانند، با آن ها حرفی نداریم که آن ها از ما سخن خردمندانه را بپذیرند و عقل و هوش و حس آن ها را اجانب دزدیده اند... . آن روز که کلاه پهلوی سر آن ها گذاشتند، همه می گفتند: مملکت باید شعار ملی داشته باشد، استقلال در پوشش دلیل استقلال مملکت و حافظ آن است. چند روز بعد، کلاه لگنی [شاپو] گذاشتند سر آن ها، یک دفعه حرف ها عوض شد. گفتند: ما با اجانب مراوده داریم. باید همه هم شکل باشیم تا در جهان با عظمت باشیم. مملکتی که با کلاه عظمت برای خود درست می کند یا برایش درست می کنند، هر روزی کلاهش را ربودند، عظمتش را هم می برند».

قیام مسجد گوهرشاد، نقطه اوج مبارزات

قیام مسجد گوهرشاد و کشته شدن هزاران نفر از مردم و روحانیت و تبعید و زندانی شدن جمع بسیاری از آن ها، نقطه اوج مبارزه های بر ضد رضاخان بود و از آن واقعه جان گداز تا سقوط پهلوی اول و دوم، این مبارزه هم چنان ادامه داشت تا این که خداوند متعال، پاداش این مبارزات و از جان گذشتگی ها را، پیروزی انقلاب اسلامی، که از بزرگ ترین انقلاب های تاریخ است، قرارداد و این ملت را به نعمت استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی آراسته و مفتخر ساخت و عظمت اسلام را زنده نمود و آن را مقدمه ای برای ظهور و قیام شمشیر انتقام گیری و عدالت فراگیر و نابودی بت های گسترده عالم گیر، حضرت مهدی موعود(عج) قرار داد.

 



تاريخ : یک شنبه 21 تير 1394 | 9:10 | نویسنده : لطیفی |
خطر شرك: 
«وَ إِذْ قَالَ لُقْمَـنُ لاِبْنِهِ وَ هُوَ يَعِظُهُ يَـبُنَيَّ لاَ تُشْرِكْ بِاللَّهِ إِنَّ الشِّرْكَ لَظُـلْمٌ عَظِيمٌ» .متن کامل حدیث
 
نقش اعمال در سرنوشت انسان:

 

«يَـبُنَيَّ إِنَّهَا إِن تَكُ مِثْقَالَ حَبَّةٍ مِّنْ خَرْدَلٍ فَتَكُن فِى صَخْرَةٍ أَوْ فِى السَّمَـوَ تِ أَوْ فِى الْأَرْضِ يَأْتِ بِهَا ...
 
نقش اعمال در سرنوشت انسان:

الاختصاص عن الأوزاعيّـ فيما قالَ لُقمانُ عليه السلام لاِبنِهِ ـ : يا بُنَيَّ ، إنَّكَ كَما تَزرَعُ تَحصُدُ ، وكَما تَعمَلُ �...

 
نقش اعمال در سرنوشت انسان:

عرائس المجالس عن سُفيان الثوريِّ :قالَ لُقمانُ لاِبنِهِ : يا بُنَيَّ ، لا تَحقِرَنَّ مِنَ الاُمورِ صِغارَها ، إنَّ الصِّغارَ غَداً تَصير...

 
نقش اعمال در سرنوشت انسان:

الاختصاص عن الأوزاعيّـ فيما قالَ لُقمانُ عليه السلام لاِبنِهِ ـ : يا بُنَيَّ ، إنَّ اللّه‏َ تَعالى رَهَنَ النّاسَ بِأَعمال...

 
نقش اعمال در سرنوشت انسان:

الاختصاص عن الأوزاعيّـ فيما قالَ لُقمانُ عليه السلام لاِبنِهِ ـ : يا بُنَيَّ ، إنَّكَ مُدرَجٌ في أكفانِكَ ، ومُحَلٌّ قَبرَك...

 
نقش اعمال در سرنوشت انسان:

الاختصاص عن الأوزاعيّـ فيما قالَ لُقمانُ عليه السلام لاِبنِهِ ـ : يا بُنَيَّ ، إنَّهُمتن کامل حدیث


 
از كارهاى بزرگ و اساسى:

إرشاد القلوب :مِن وَصِيَّةِ لُقمانَ لاِبنِهِ، قالَ: يا بُنَيَّ، لا يَكُنِ الدّيكُ أكيَسَ مِنكَ ، وأكثَرَ مُحافَظَةً عَلَى الصَّلَواتِ، ...

 
از كارهاى بزرگ و اساسى:

إرشاد القلوب :مِن وَصِيَّةِ لُقمانَ عليه السلام لاِبنِهِ: إذا صَلَّيتَ فَصَلِّ صَلاةَ مُوَدِّعٍ ، تَظُنُّ أن لا تَبقى بَعدَها أبَداً، و�...

 
از كارهاى بزرگ و اساسى:

المواعظ العددية :قالَ لُقمانُ عليه السلام لاِبنِهِ : كُن فِي الشِّدَّةِ وَقوراً، وفِي المَكارِهِ صَبوراً، وفِي الرَّخاءِ شَكوراً، وفِي ...

 
از كارهاى بزرگ و اساسى:

الإمام الصادق عليه السلامـ فيما وَعَظَ لُقمانُ ابنَهُ ـ : صُم صَوماً يَقطَعُ شَهوَتَكَ ، ولا تَصُم صَوماً يَمنَعُكَ مِنَ ال...

 
از كارهاى بزرگ و اساسى:

تفسير السلمي :قالَ لُقمانُ لاِبنِهِ : يا بُنَيَّ ، أقِمِ الصَّلاةَ ، وَأمُر بِالمَعروفِ ، وَانهَ عَنِ المُنكَرِ ، وَابدَأ بِنَفسِكَ ، وَ�...

 
خطر تكبّر و غرور:

 

«وَلاَ تُصَعِّرْ خَدَّكَ لِلنَّاسِ وَ لاَ تَمْشِ فِى الْأَرْضِ مَرَحًا إِنَّ اللَّهَ لاَ يُحِبُّ كُلَّ مُخْتَالٍ فَخُورٍ * وَ اقْصِدْ فِى مَ...
 
خطر تكبّر و غرور:

الاختصاص عن الأوزاعيّـ فيما قالَ لُقمانُ عليه السلام لاِبنِهِ ـ : يا بُنَيَّ ، دَع عَنكَ التَّجَبُّرَ وَالكِبرَ ، ودَع عَنك...

 
خطر تكبّر و غرور:

الاختصاص عن الأوزاعيّـ فيما قالَ لُقمانُ عليه السلام لاِبنِهِ ـ : يا بُنَيَّ ، إيّاكَ وَالتَّجَبُّرَ وَالتَّكَبُّرَ وَالف�...

 
خطر تكبّر و غرور:

الاختصاص عن الأوزاعيّـ فيما قالَ لُقمانُ عليه السلام لاِبنِهِ ـ : يا بُنَيَّ ، وَيلٌ لِمَن تَجَبَّرَ وتَكَبَّرَ ، كَيفَ يَت...

 
آرام گام برداشتن و آهسته سخن گفتن:

 

«وَ اقْصِدْ فِى مَشْيِكَ وَاغْضُضْ مِن صَوْتِكَ إِنَّ أَنكَرَ الْأَصْوَ تِ لَصَوْتُ الْحَمِيرِ» .متن کامل حدیث
 
آرام گام برداشتن و آهسته سخن گفتن:

الكافي عن أبيبكر الحضرمي :سَأَلتُ أبا عَبدِ اللّه‏ عليه السلام عَن قَولِ اللّه‏ِ عَزَّ وجَلَّ : « إِنَّ أَنكَرَ الْأَصْوَ تِ ل...

 
آرام گام برداشتن و آهسته سخن گفتن:

مجمع البيان :«وَ اقْصِدْ فِى مَشْيِكَ» أي : اِجعَل في مَشيِكَ قَصداً مُستَوِياً عَلى وَجهِ السُّكونِ وَالوَقارِ، كَقَولِه...

 
نپذيرفتن داورى ميان مردم:

رسول اللّه‏ صلى الله عليه و آله :حَقّاً لَم يَكُن لُقمانُ نَبِيّاً ، ولكِن كانَ عَبداً صَمصامَةً ، كَثيرَ التَّفَكُّرِ ، حَسَنَ الظَّنِ ...

 
 
 


تاريخ : سه شنبه 16 تير 1394 | 10:45 | نویسنده : لطیفی |

 

فضیلتش زیادتر از شب نوزدهم است و باید اعمال آن شب را از غسل و احیاء و زیارت و نماز هفت قل هو الله و قرآن بر سر گرفتن و صد رکعت نماز و دعاى جوشن کبیر و غیرها در این شب بعمل آورد و در روایات تاکید شده در غسل و احیاء و جد و جهد در عبادت در این شب و شب بیست و سوم و آنکه شب قدر یکى از این دو شب است (و در چند روایت است که: از معصوم سؤال کردند که معین فرمائید که شب قدر کدام یک از این دو شب است تعیین نکردند بلکه فرمودند ما أیسر لیلتین فیما تطلب یا آنکه فرمودند ما علیک أن تفعل خیرا فی لیلتین و نحو ذلک) و قال شیخنا الصدوق فیما أملى على المشایخ فی مجلس واحد من مذهب الإمامیة و من أحیا هاتین اللیلتین بمذاکرة العلم فهو أفضل.
کفعمى از سید بن باقى نقل کرده که:
در شب بیست و یکم میخوانى:
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اقْسِمْ لِی حِلْما یَسُدُّ عَنِّی بَابَ الْجَهْلِ وَ هُدًى تَمُنُّ بِهِ عَلَیَّ مِنْ کُلِّ ضَلالَةٍ وَ غِنًى تَسُدُّ بِهِ عَنِّی بَابَ کُلِّ فَقْرٍ وَ قُوَّةً تَرُدُّ بِهَا عَنِّی کُلَّ ضَعْفٍ وَ عِزّا تُکْرِمُنِی بِهِ عَنْ کُلِّ ذُلٍّ وَ رِفْعَةً تَرْفَعُنِی بِهَا عَنْ کُلِّ ضَعَةٍ وَ أَمْنا تَرُدُّ بِهِ عَنِّی کُلَّ خَوْفٍ وَ عَافِیَةً تَسْتُرُنِی بِهَا عَنْ کُلِّ بَلاءٍ وَ عِلْما تَفْتَحُ لِی بِهِ کُلَّ یَقِینٍ وَ یَقِینا تُذْهِبُ بِهِ عَنِّی کُلَّ شَکٍّ وَ دُعَاءً تَبْسُطُ لِی بِهِ الْإِجَابَةَ فِی هَذِهِ اللَّیْلَةِ وَ فِی هَذِهِ السَّاعَةِ السَّاعَةِ السَّاعَةِ السَّاعَةِ یَا کَرِیمُ وَ خَوْفا تَنْشُرُ [تُیَسِّرُ] لِی بِهِ کُلَّ رَحْمَةٍ وَ عِصْمَةً تَحُولُ بِهَا بَیْنِی وَ بَیْنَ الذُّنُوبِ حَتَّى أُفْلِحَ بِهَا عِنْدَ الْمَعْصُومِینَ عِنْدَکَ بِرَحْمَتِکَ یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ
(و روایت شده که: در شب بیست و یکم حماد بن عثمان بر حضرت صادق علیه السلام وارد شد حضرت سؤال کرد که غسل کرده‏اى عرض کرد بلى فدایت شوم پس حضرت حصیرى طلبید و حماد را نزدیک خود طلبید و مشغول نماز شد و پیوسته آن حضرت نماز خواند و حماد نیز خود را به آن حضرت چسبانیده بود و نماز مى‏خواند تا از نمازهاى خویش فارغ شدند پس آن حضرت دعا کرد و حماد آمین گفت تا صبح طلوع کرد آن جناب اذان و اقامه گفت و بعض از غلامان خود را طلبید و پیش ایستاد و نماز صبح خواند در رکعت اول حمد و قدر و در دوم حمد و توحید خواند و بعد از نماز مشغول به تسبیح و تحمید و تقدیس و ثناى بر خدا و صلوات بر پیغمبر صلى الله علیه و آله و دعا براى مؤمنین و مؤمنات و مسلمین و مسلمات شد پس سر به سجده نهاد و مقدار یک ساعت به جز نفس چیزى از آن جناب شنیده نشد پس از آن این دعا را خواند لا إِلَهَ إِلا أَنْتَ مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ وَ الْأَبْصَارِ تا آخر دعا که در اقبال است) (و شیخ کلینى روایت کرده که: حضرت باقر علیه السلام در شب بیست و یکم و بیست و سوم دعا مى‏خواند تا نیمه شب و بعد از آن شروع مى‏نمود به نماز خواندن) و بدان که در هر شب از شبهاى این دهه غسل مستحب است و روایت شده که حضرت رسول صلى الله علیه و آله در هر شب این دهه غسل میکرد و اعتکاف در این دهه مستحب است و فضیلت بسیار دارد و افضل اوقات اعتکاف است و روایت شده که مقابل دو حج و دو عمره است و کان رسول الله صلى الله علیه و آله إذا کان العشر الأواخر اعتکف فی المسجد و ضربت له قبة من شعر و شمر المیزر و طوى فراشه و بدان که در این شب در سنه چهلم واقع شد شهادت مولاى ما حضرت امیر المؤمنین علیه السلام و در این شب تجدید مى‏شود احزان آل محمد علیهم السلام و اشیاع ایشان و روایت شده که در آن شب مانند شب شهادت امام حسین علیه السلام برداشته نشد سنگى از روى زمین مگر آنکه در زیر آن خون تازه بود شیخ مفید فرموده که: در این شب صلوات بسیار بفرستد و سعى و کوشش کند در نفرین بر ظالمان آل محمد علیهم السلام و لعن بر قاتل امیر المؤمنین علیه السلام روز بیست و یکم روز قتل حضرت امیر المؤمنین علیه السلام و مناسب است زیارت آن جناب و کلمات حضرت خضر علیه السلام که بمنزله زیارت آن حضرت است در این روز.



تاريخ : سه شنبه 16 تير 1394 | 10:41 | نویسنده : لطیفی |
 

 

 

کتاب پاسخ های برگزیده ویژه ماه رمضان

 

کتاب پاسخ های برگزیده ویژه ماه رمضان از سوی واحد پاسخ به سوالات دینی دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم چاپ و منتشر شده است .دومین مجموعه سؤالات و پاسخ‌های دینی اقشار مختلف مردم با تلاش و کوششمحققان این واحد و با همکاری معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامیتدوین و برای استفاده محققان و مبلغان چاپ و مننشر گردیده است.از ان جایی که این مجموعه براساس پرسش‌های رسیده به گروه‌های تخصصی مرکز جمع آوری شده، در بردارنده موضوعاتی متنوع است که در پنج فصل قرآن و حدیث، کلام و عقاید، اخلاق و تربیت، تاریخ و سیره و فقه سامان داده شده است.کتاب حاضر با هدف پشتیبانی و حمایت علمی از مبلغان محترم در ماه مبارک رمضان تدوین گردیده و در عین حال سعی شده است به نیاز مخاطبان و عموم پرسشگران جامعه و به خصوص سؤالات و شبهات نسل جوان نیز توجه شود.کتاب پاسخ های برگزیده با عنایت به فراوانی سؤالات رسیده و نیز با توجه بهاهمیت و اساسی‌ بودن پرسش و پاسخ ها انتخاب و با انجام اصلاحات و غنی سازی، تکمیل و جهت نشر آماده گردیده است.پاسخ های برگزیده ویژه ماه رمضان در 264 صفحه در 10100 نسخه چاپ و منتشرشده است.

 

صفاي باطن در پرتو رمضان

 

این کتاب در180 صفحه به قلم  محمد شفیعی در رابطه با موضوع فلسفه  روزه – خودسازي در اسلام و  ماه مبارک رمضان توسط  نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري دردانشگاهها(قم:دفتر نشر معارف) تدوین یافته است  کتا فوق پژوهشي درباره روزهو وظايف روزه‏داران است. نويسنده، روزه را عبادتي ناآشكار مي‏داند كه در آن ايده‏ها و عقيده‏هاي راستين آدمي تجلي مي‏يابد وماه رمضان را ماه خدا و ماه بركات مي‏داند. وي در چهار فصل، با بهره‏گيري از روايات،نخست به جايگاه روزه در بين تمامي اديان و مذاهب اشاره مي‏كند و فلسفه وجوب روزه در اسلام را، رسيدن به تقوا در زمينه‏هاي مختلف مي‏داند، و بر اين باور است كه روزه در تندرستي انسان نيز نقشي اساسي ايفا مي‏كند. علاوه بر آن، عقيده به آخرت را در دلها زنده مي‏كند و موجب پاكسازي دل از زنگار گناه مي‏گردد. مؤلف عوامل تضعيف اين فرضيه الهي را، افكار ناپسند، لقمه حرام، سخن چيني، عاق والدين، دروغ و غيبت، تكبر و غرور و بدخلقي مي‏داند و مي‏گويد: در پرتو ولايت و قرائت قرآن و توبه و استغفار و دعا و توسل مي‏توان از كمالات روزه بهره بيشتري برد و در پايان به اهميت شب قدر و عيد فطر اشاره شده است.

 

رمضان ماه خدا

 

بيان معارف دين مبين اسلام، در زمينه هاي «اعتقادات»، «احكام» و «اخلاق»، آن هم با تكيه بر آيات قرآن و احاديث اهل بيت عصمت و طهارت(عليهم السلام)، امري مهم و ضروري براي برآوردنِ نياز تشنگان و علاقهمندان به اين معارف است.
در كتاب حاضر، سعي ما بر آن است كه با استعانت از درگاه احديّت، و كمك گرفتن از انوار پاك چهارده معصوم(عليهمالسلام)،ارشادات و راهنمايي هايي را كه انسان براي رسيدن به سعادت اخروي به آن نيازمند است، براي خوانندگان گرامي مطرح گردد. مخصوصاً بيانِ آداب و فضايل ماه مبارك رمضان، كه ماه خدا، ماه رحمت و مغفرت، ماه نزول قرآن، ماه دعا و استغفار، ماه كسب تقوا و فضايل انساني، ماه آشنايي با كتاب آسماني، و اينكه ماه توبه و اِنابه است.
دراین مجموعه هدف طرح  مباحثي در باره ماه مبارك رمضان و ساير مطالب مربوط به اين ماه، هر چند به طور اختصار و قابل فهم براي عموم بوده است،تا در اختيار شيفتگان راه قرآن و مكتب اهل بيت(عليهم السلام)قرار گيرد. لازم به يادآوري است كه هر اندازه جامعه با ميراث و فرهنگ هميشه جاويد قرآن و عترت آشنا شود، به همان اندازه فرهنگ آن جامعه، از آسيب هاي فرهنگِ بيگانه مصون و محفوظ خواهد ماند.
اگر انسان ها در راه رشد و تعالي خود و در راه عبادت خداوند، كه هدف آفرينش انساناست، وجود خود را پيراسته از گناه كنند و تقوا و خداشناسي را براي هميشه در وجود خود زنده نمايند، سعادت و عزّت دنيا و آخرت را به دست آورده اند.
مخصوصاً سفارش مي شود كه در ماه مبارك رمضان، كه بهترين فرصت براي تزكيه و كسب فضايل انساني است، از اين نعمت عظمي بهره مند شده و اوقات را مغتنم شمرده و خود را مشغول به عبادت و اطاعت خداوند نمايند.
در مجموعه اي فوق، تلاش  برآن بوده تا با درج مطالب و موضوعات متنوّع، خوانندگان را با معارف اسلامي هر چه بيشتر آشنا شوند. اميد است ذخيره اي باشد براي روزي كه "يَوْمَ لايَنْفَعُ مالٌ وَ لابَنوُنِ اِلاّ مَنْ اَتَياللهُ بِقَلْبِ سَليمِ"


نويسند گان این کتاب آقایان زین الدین احمدی وحسنعلی احمدی می باشند.که توسط موسسه نشر میثم تمار به چاپ رسیده است.همچنین نوبت هفتم این کتاب در تیراژ248 نسخه در248 صفحه در قطع وزیری به قیمت25000 ریال عرضه گردیده است.

 

 

آب درماني 
روزه روش نوين براي درمان بيماريها 

اين کتاب اثر يک داشمند و طبيب روسي بنام آلکسی سوفورین است که براي اولين بار در سال 1348 حدود 40 سال قبل  در ايران چاپ شده است و بدليل استقبال چشمگير از اين کتاب بارها (چاپ دهم )تجديد چاپ گريده است. مترجم این اثر آقای محمد جعفر امامی است. مقدمه  این کتاب توسط حضرت آیت الله مکارم شیرازی از مراجع معظم تقلید تحریر یافته است .وناشر آن دارالکتب الاسلاميه می باشد.

شناسنامه کتاب :

روزه روش نوين براي درمان بيماريها 
نويسنده - آلکسي سوفورين -دانشمند و طبيب روسي
مترجم - محمد جعفر امامي
با مقدمه - ايه الله مکارم شيرازي - از مراجع معظم تقليد 
ناشر - دارالکتب الاسلاميه (مرتضي آخوندي)
تهران - بازار سلطاني پلاک 99

http://www.shafagar.com/book.php وب سایت علمی-درمانی شفاگر پایگاه اینترنتی طب آب درمانی در متد ( امساک از تمام خوردنیها + نوشیدن آب )

 

روزه می تواند زندگیت را نجات دهد

 

اين اثر حاصل تجربه طبابت 50 ساله دکتر هربرت مک گالفين شلتن (herbert mcgolphin shelton )
است که در يکي از ايالتهاي امريکا کلينيکي داشته و با اين روش (امساک درماني )بيماران لاعلاج را که پزشکي نوين عاجز از درمان انهاست را با اين متد معالجه مي کرده است و جالب اين است که در قلب امريکا با ان پيشرفتهاي خيره کننده پزشکي و داروهاي با کيفيت بالا اين پزشک امريکايي در قدم اول براي معالجه بيماران صعب العلاج ولاعلاج داروهاي انان را در سطل اشغال مي ريخته و سپس با روش - آب درماني - اينگونه بيماران را درمان مي نموده است .ودر ايران از سال 1377 نيز اين متد درماني (امساک از تمام خوردنيها + نوشيدن آب خالص ) را استاد حسن جلاليان براي معالجه بيماران بکار مي گيرند و در سال 1381 از مراجع معظم تقليد و همچنين از حضرت ايه الله خامنه اي استفتاء و کسب اجازه نموده اند و از سال 1383 نيز تنها پايگاه اينترنتي طب آب درماني در متد (امساک از تمام خوردنيها +نوشيدن آب خالص )را تاسيس نمودند اين کتاب در 37 بخش تنظيم شده است و بيماريهايي مانند سرطان - ميگرن - سنگ صفرا - کوليت - زخم معده - پروستات و ...... مطرح شده است و از نظر علمي اين متد درماني معرفي گرديده اسـت

شناسنامه کتاب:

نويسنده - دکتر هربرت .م.شلتون
دانشمند و پزشک امريکايي 
مترجم - ماشاءالله فرخنده (کشفي)
ناشر - انتشارات نسل نوانديش 
تهران - ميدان وليعصر - اول کريمخان پلاک 312
تلفن تماس - 88942247
وب سايت انتشارات نسل نوانديش
http://www.naslenowandish.com

 

 

 

جدول معرفی کتاب ویژه ماه مبارک رمضان

نام کتاب

نویسنده

ناشر

سال نشر

موضوع

احياء دل: شرحي بر دعاهاي ماه مبارک رمضان

نريماني، علي

ميثم تمار

۱۳۷۸

دعاهاي ماه رمضان -- نقد و تفسير
دعاها

پرسش‌ها و پاسخ‌هاي برگزيده ويژه ماه مبارک رمضان

-

قم: دفتر نشر معارف

۱۳۸۲

رمضان -- پرسشها و پاسخها

رمضان در فرهنگ مردم :بااستفاده ازاسناد و مطالب مرکز فرهنگ مردم

وکيليان، احمد

سروش

1370

رمضان
روزه
ايران - آداب و رسوم ديني

رمضان ماه خدا

احمدي، زين‌العابدين

ميثم تمار

۱۳۷۸

دعاهاي ماه رمضان

نگرشي جديد بر نماز و روزه مسافران

آيت الله العظمي محمد صادقي تهراني

اميد فردا

1382

روزه -- جنبه‌هاي قرآني

حكمت و فلسفه نماز و روزه

محمد نبوي

مكتب قرآن

1373

نماز و روزه

احکام روزه: مطابق با نظر ده تن از مراجع عظام

حسيني، مجتبي

نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه‌ها، مرکز فرهنگي - اداره مشاوره و پاسخ

1386

روزه -- پرسش‌ها و پاسخ‌ها
فتواهاي شيعه - قرن۱۴

اهميت روزه از نظر علم روز

صبوراردوبادي، احمد

هدي

۱۳۶۶

روزه

بسوي ضيافت خدا

علی کورانی

دفتر نشر فرهنگ اسلامی

1365،1361

روزه

روزه عارفان

نجفي قوچاني، احمد

تاويل

 

روزه
هدايت - جنبه‌هاي قرآني

عنوان ارزش و اهميت ماه مبارکت رمضان

شيخ‌الاسلامي، حسين

دفتر انتشارات اسلامي

1370

روزه

صفاي باطن در پرتو رمضان

محمد شفیعی

نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاهها، دفتر نشر معارف

۱۳۸۳

روزه - فلسفه
خودسازي (اسلام)
رمضان

 



تاريخ : دو شنبه 15 تير 1394 | 11:12 | نویسنده : لطیفی |

 

*محوراول ، «تعداد»

تعداد شب های قدر عبارت است از سه شب 19 ، 21 و 23 ماه مبارک رمضان . و احتمال قوی تر در 21 و 23 است . مرحوم آیة الله تبریزی ( جواد بن علی ، متوفای 1427) همین مضمون را تأیید فرموده می نویسند : ليلة القدر هي ليلة التاسع عشر أو الحادية و العشرون أو الثالثة و العشرون، و يحتمل قويّاً أنّها احدى الليلتين الأخيرتين[1].

*محور دوم ، «عظمت»

عظمت لیالی قدر موجب می شود که هم ثواب اعمال خیر در این شب ها چند برابر گردد و هم خدای ناخواسته گناه انجام معاصی در این شب های مبارک بیشتر شود  . مرحوم کاشف الغطاء ( متوفای 1228) در مورد همه مکان ها و زمان های شریف می نویسد : و المفهوم من التتبع تضاعف الأجر و الثواب في إيقاع الطاعة في أوقات أو أمكنة شريفة و المؤاخذة و العقاب في إيقاع المعصية و يشتد الاستحباب في المندوبات و المرجوحية في المكروهات باعتبار شرف الزمان و المكان و نحوهما‌[2]. آن چه از روایات به دست می آید این است که ثواب طاعت و عقاب معصیت در امکنه و ازمنه شریفه متضاعف و چند برابر می گردد ، و همین گونه است انجام مستحبات و مکروهات .

*محور سوم ، «غسل»

غسل مستحبی لیالی قدر مورد اتفاق فقها می باشد و همه آنان این غسل را از دسته غسل های « زمانی» دانسته اند. برای توضیح مطلب بیان می داریم که از دیدگاه فقها ، غسل های مستحبی به سه دسته تقسیم می شود :

    غسل های زمانی . در این گونه غسل ها ، « زمان » ، ظرف وقوع غسل است ، مانند غسل روز جمعه و شب احیاء.
    غسل های مکانی . در این گونه غسل ها ، داخل شدن در « مکان خاصی» هدف از انجام غسل است و غسل به منظور ورود در آن مکان انجام می شود ، مانند غسل ورود به مسجد الحرام یا حرم ائمه علیهم السلام .
    غسل های فعلی . در این گونه غسل ها ، « فعل خاصی» مورد نظر است  . این غسل ها هم به نوبه خود به سه دسته تقسیم می گردد :

الف) غسل هایی که قبل از انجام آن فعل محقق می شود مانند غسل احرام ، طواف ، زیارت و ......

ب) غسل هایی که بعد از انجام آن فعل محقق می شود مانند غسل توبه ، و غسل کسی که میتی را پس از تغسیل او لمس نموده است .

ج) غسل های فعلی که بین یک تَرک و یک فعل واقع می شود مانند غسل شخصی که کوتاهی کرده در انجام نماز آیاتِ خورشید و ماه گرفتگی ( به شرط آن که گرفتگی آن تمام باشد ) که مستحب است وی در هنگام قضای آن نماز غسل کند.[3]

اینک بیان می داریم که غسل شبهای احیاء از دسته غسل های زمانی است و شبهای احیاء ظرف تحقق و انجام این غسل می باشد.

* سه تذکردرباب غسل شب های قدر

تذکر اول : این غسل مختص شبهای قدر نیست بلکه مستحب است انسان در تمام شبهای فرد ( اول ، سوم ، پنجم ...) ماه رمضان غسل کند ، ولی برای شب های قدر و نیز شب نیمه ، هفدهم ، بیست و پنجم ، بیست و هفتم و بیست و نهم تأکید بیشتر شده است[4] .

تذکر دوم : غسل های مذکور را در هر وقت شب که انجام دهند کافی است ولی بهتر آن است که زمان انجام این غسل ها اندکی قبل از غروب باشد . بجز شب های دهه اخیر ( دهه سوم ماه رمضان ) ، که انجام آن بین نماز مغرب و عشاء بهتر است .[5]

تذکر سوم : مستحب است در شب قدر سوم (شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان ) دو غسل انجام گیرد یکی اول این شب و دیگری در آخر آن [6].

*محور چهارم ، احیاء

یکی از آداب و مستحبات شب قدر ، همانا « احیاء» و بیدار ماندن در این شب است . یاد آوری این نکته را نیز لازم می دانیم که احیاء و شب زنده داری مختص این سه شب نیست بلکه در برخی شب های دیگر نیز استحباب احیاء وارد شده مانند شب نیمه رجب و شعبان[7] .

به هر حال در اصل استحباب احیاء شب های قدر بحثی وجود ندارد . شهید اوّل رحمة الله علیه در ضمن بیان مستحبات ماه رمضان می نویسد : و إحياء ليلة القدر بإحياء الثلاث الفرادى و خصوصا إحدى و ثلاثا[8]

و لکن در این زمینه سؤالی هست وآن این که از چه زمان و تا چه زمان احیای شب های قدر مستحب است ؟ مرحوم آیة الله تبریزی پاسخ داده اند : النصوص الواردة في استحباب إحياء ليلة القدر ظاهرها الإحياء إلى طلوع الفجر لأن القدر المتيقن من الليل هو ما كان من غروب الشمس إلى طلوع الفجر[9]. ظهورروایات وارد شده در مورد استحباب احیاء شب قدر در این است که انسان تا طلوع فجر بیدار بماند زیرا قدر متیقن از « شب » ، از غروب خورشید است تا طلوع فجر.

*محور پنجم ، زیارت امام حسین علیه السلام

یکی از محور هایی که روایات متعدد و اجماع فقها در مورد شب های قدر برآن قائم شده است استحباب زیارت امام حسین علیه السلام می باشد . َابُو الصَّبَّاحِ الْكِنَانِيُّ از قول امام صادق علیه السلام نقل می کند : إِذَا كَانَ لَيْلَةُ الْقَدْرِ وَ فِيهَا يُفْرَقُ كُلُّ أَمْرٍ حَكِيمٍ نَادَى مُنَادٍ تِلْكَ اللَّيْلَةَ مِنْ بُطْنَانِ الْعَرْشِ إِنَّ اللَّهَ تَعَالَى قَدْ غَفَرَ لِمَنْ أَتَى قَبْرَ الْحُسَيْنِ علیه السلام فِي هَذِهِ اللَّيْلَةِ[10]. در شب قدر ، منادی آسمانی صدا می زند : هرکس امشب به زیارت قبر امام حسین علیه السلام مشرف شد خداوند او را آمرزید.

*محور ششم ، نماز هفت قل هوالله

نمازی را علامه مجلسی ( محمد باقر ، متوفای 1110) رحمة الله علیه از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در مورد اعمال شبهای قدر نقل فرموده است که معروف شده به نماز « هفت قل هوالله » کیفیت آن بدین نحو است که دو رکعت نماز می خواند در هر رکعت حمد و سپس هفت مرتبه سوره توحید و پس از سلام نماز هفتاد مرتبه می گوید : «أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ وَ أَتُوبُ إِلَيْهِ»[11]

*محور هفتم ، قرآن بر سر

نیز علامه مجلسی در اعمال شب های قدر فرموده است : مستحب است در این شب ها قرآن کریم را در دست گرفته آن را بگشاید و این دعا را بخواند : اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِكِتَابِكَ الْمُنْزَلِ عَلَى نَبِيِّكَ الْمُرْسَلِ وَ مَا فِيهِ وَ فِيهِ اسْمُكَ الْأَكْبَرُ وَ أَسْمَاؤُكَ الْحُسْنَى وَ مَا يُخَافُ وَ يُرْجَى أَنْ تَجْعَلَنِي مِنْ عُتَقَائِكَ مِنَ النَّارِ. آن گاه حوائج دنیا و آخرت خود را بخواهد که به خواست پروردگار برآورده می شود .

و در روایتی از امام باقر و صادق علیهما السلام نقل شده که پس از دعای مذکور ، قرآن را گشوده و بر سر بگذارد و بگوید : اللَّهُمَّ بِحَقِّ هَذَا الْقُرْآنِ وَ بِحَقِّ مَنْ أَرْسَلْتَهُ بِهِ وَ بِحَقِّ كُلِّ مُؤْمِنٍ مَدَحْتَهُ فِيهِ وَ بِحَقِّكَ عَلَيْهِمْ فَلَا أَحَدَ أَعْرَفُ بِحَقِّكَ مِنْكَ . و بعد از آن هر یک از این موارد را ده مرتبه بگوید :  بِكَ يَا اللَّهُ ، بِمُحَمَّدٍ ، بِعَلِيٍّ ، بِفَاطِمَةَ ، بِالْحَسَنِ ، بِالْحُسَيْنِ ، بِعَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ ، بِمُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ ، بِجَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ ، بِمُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ ، بِعَلِيِّ بْنِ مُوسَى ، بِمُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ ، بِعَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدٍ ، بِالْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ ، بِالْحُجَّةِ الْقَائِمِ . و سپس حوائج خود را از خداوند طلب نماید[12] .

*محور هشتم ، صد رکعت نماز

یکی از مستحبات در هر یک از شب های قدر ، انجام صد رکعت نماز است . به عبارت دیگر مستحب است سیصد رکعت نماز در مجموع شب های قدر خوانده شود . البته در این زمینه چندتذکر لازم می باشد :

تذکر اول : این صد رکعت به صورت پنجاه نماز دو رکعتی است ، یعنی نماز گزار باید در هر دو رکعت تشهد بخواند و سلام دهد چرا که اصل اولی در همه نماز های مستحبی دو رکعت بودن است[13] .

تذکر دوم : از آن جا که این صد رکعت ، نماز مستحبی است آن ها را به سه کیفیت می توان خواند الف ) ایستاده . در این صورت باید نماز گزار رو به قبله و با آرامش بدن نماز بخواند مانند نماز های واجب .

ب) نشسته . در این صورت نیز لازم است نماز گزار رو به قبله و با آرامش بدن نماز بخواند .

ج ) در حال حرکت ، مثل این که در وسیله نقلیه یا در حال راه رفتن نماز می خواند . در این صورت رو به قبله بودن و نیز آرامش بدن لازم نیست ، و رکوع و سجده با اشاره سر انجام می گیرد  .

تذکر سوم : از آن جا که این صد رکعت نماز مستحبی است انجام آن به صورت جماعت باطل است و حتما باید فرادا خوانده شود .

تذکر چهارم : از آن جا که این پنجاه نماز از جمله نماز ها مستحبی است بعد از حمد ، خواندن سوره در این نماز ها لازم نیست و نماز گزار می تواند بعد از پایان حمد ( جمله و لا الضالین ) به رکوع رود زیرا خواندن سوره در نماز های واجب ، واجب ، و در نماز های مستحب ، مستحب می باشد . البته شکی وجود ندارد که خواندن سوره بهتر است ، حتی مرحوم حاج شیخ عباس قمی ( متوفای 1359 هـ ، قمری ) در مورد این صد رکعت فرموده است : افضل آن است که در هر رکعت بعد از حمد ده مرتبه توحید بخواند [14]

تذکر پنجم : در برخی شهر ها رسم بر این شده که بعضی اشخاص ، به جای صد رکعت نماز مستحبی نماز های قضای خود را در این شب ها می خوانند . این امر گرچه فی نفسه اشکال ندارد بلکه از جهت مبادرت ورزیدن به انجام نماز قضا امری مطلوب است و لی معلوم نیست در این صورت به استحباب صد رکعت عمل شده باشد زیرا ظهور روایات و کلمات فقها در این است که صد رکعت به عنوان نافله و مستحبی انجام گیرد.

تذکر ششم : می دانیم در مجموع شب های ماه مبارک رمضان ، هزار رکعت نماز نافله وارد شده است . اینک تذکر این نکته را لازم می دانیم که این سیصد رکعت وارد شده در شب های قدر غیر از نوافل وارد شده در تمام ماه مبارک است . مرحوم نراقى ( مولى محمد مهدى بن ابى ذر ، متوفای‌ 1209 ه‍ ق) در این زمینه می نویسد : « صد ركعتى كه در هر يك از شب نوزدهم و بيست و يكم و بيست و سيم گذارده مى‌شود، دخلى به صد ركعت نمازى ندارد كه مخصوص شب قدر رسيده و به اين جهت در اين سه شب گذارده مى‌شود؛ زيرا كه اين سيصد ركعت، از نوافل رمضان است و آن صد ركعت، از نمازهاى مستحبه در شب قدر است و چون هر يك از اين سه شب احتمال قدر دارد، آن صد ركعت در هر سه شب مستحب است»[15]

*محور نهم ، دعا و قرآن

دیگر از محور های وارد شده در کلمات فقها پیرامون لیالی قدر ، همانا تلاوت قرآن و ذکر و دعا و طلب مغفرت برای خود ، پدر و مادر و همه مؤمنین و مؤمنات است .

* دو نکته در زمینه دعا در لیالی قدر

الف) به جا است مؤمنین و مؤمنات در این شبهای ارزشمند از دعا و طلب مغفرت برای دیگران غفلت ننمایند ، زیرا دأب و روش اصحاب ائمه علیهم السلام بر این بوده است که در مظانّ استجابت دعا دیگران را ازیاد نبرده بلکه فقط برای غیر خود دعا می کرده اند . آنان برای این روش خود استدلال می کرده اند به این که وقتی ما برای دیگران دعا کنیم ملائکه الهی در حق ما دعا می نمایند و دعای آنان حتماً مستجاب است ، امّا اگر برای خود دعا کنیم به علت گناهانی که مرتکب شدیم احتمال به استجابت نرسیدن وجود دارد ، پس چرا آن چه را مورد اطمینان است رها کنیم و به چیزی که مشکوک است روی آوریم . در حقیقت آنان این دستور العمل را از خود معصومین علیهم السلام دریافت کرده بودند :  عَنْ عَلِيِّ بْنِ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ قَالَ رَأَيْتُ عَبْدَ اللَّهِ بْنَ جُنْدَبٍ بِالْمَوْقِفِ فَلَمْ أَرَ مَوْقِفاً كَانَ أَحْسَنَ مِنْ مَوْقِفِهِ مَا زَالَ مَادّاً يَدَهُ إِلَى السَّمَاءِ وَ دُمُوعُهُ تَسِيلُ عَلَى خَدَّيْهِ حَتَّى تَبْلُغَ الْأَرْضَ فَلَمَّا صُرِفَ النَّاسُ قُلْتُ يَا أَبَا مُحَمَّدٍ مَا رَأَيْتُ مَوْقِفاً قَطُّ أَحْسَنَ مِنْ مَوْقِفِكَ قَالَ وَ اللَّهِ مَا دَعَوْتُ فِيهِ إِلَّا لِإِخْوَانِي وَ ذَلِكَ لِأَنَّ أَبَا الْحَسَنِ مُوسَى علیه السلام أَخْبَرَنِي أَنَّهُ مَنْ دَعَا لِأَخِيهِ بِظَهْرِ الْغَيْبِ نُودِيَ مِنَ الْعَرْشِ وَ لَكَ مِائَةُ أَلْفِ ضِعْفِ مِثْلِهِ وَ كَرِهْتُ أَنْ أَدَعَ مِائَةَ أَلْفِ ضِعْفٍ مَضْمُونَةً لِوَاحِدَةٍ لَا أَدْرِي تُسْتَجَابُ أَمْ لَا[16]

علی بن ابراهیم از قول پدرش نقل می کند : عبد الله بن جُندب را در وقوف ( احتمالا وقوف در عرفات ) دیدم ، در حالی که وقوف هیچ کس به زیبایی وقوف او نبود چرا که پیوسته دست های او به طرف آسمان بلند و اشک هایش برگونه ها جاری بود و به زمین می رسید . پس از این که زمان وقوف به پایان رسید و مردم از آن جا کوچ کردند عبد الله بن جندب را خطاب قرار دادم و به وی گفتم : ای ابا محمد !  وقوف کسی را به زیبایی وقوف تو ندیدم . عبد الله بن جندب پاسخ داد : به خدا قسم جز برای برادرانم ( برادران دینی ) کسی را دعا نکردم ، زیرا ابا الحسن امام کاظم علیه السلام فرمودند : کسی که پشت سر برادرش دعا کند از عرش ندا می رسد که برای تو صد هزار برابر آن است . و من دوست نداشتم که صد هزار برابر را رها کنم و به یک دعا مشغول شوم  که نمی دانم مستجاب می شود یا نه .

ب) شایسته است در شب های قدر از ادعیه وارد شده از ائمه معصومین علیهم السلام استفاده شود زیرا پیوسته فقها تأکید بر ادعیه مأثوره دارند . برخی از ادعیه ای که مناسب است در این شب ها خوانده شود عبارت است از دعای مکارم الاخلاق ، دعای جوشن ، دعای توبه و سایر ادعیه صحیفه سجادیه.

*محور دهم ، روزهای قدر

از سخنان فقها بر می آید که روز های قدر ( روز نوزدهم ، بیست و یکم و بیست و سوم ) از ایام عادی نبوده دارای فضیلت و شرافت است ، بلکه فضیلت ایام قدر به اندازه لیالی قدر می باشد .  علامه مجلسی در این مورد می فرماید : ويحفظ حرمة أيام هذه الليالي أيضا و يقضيها بالعبادة و تلاوة القرآن و الدعاء، فقد ورد في الأحاديث المعتبرة أن يوم القدر في الفضل مثل ليلة القدر[17]

روزهاى اين شبها را نيز بايد حرمت‏ داشت و به عبادت و تلاوت و دعا بسر آورد زيرا كه در احاديث معتبره وارد شده است كه روز قدر در فضيلت مثل شب قدر است[18]‏

*محور یازدهم ، معصیت

در ابتدای کلام ، از قول مرحوم کاشف الغطاء یاد آور شدیم : همان گونه که فضیلت انجام کار های نیک در لیالی قدر بسیار است ، عظمت گناه در این شب ها نیز بسی بزرگ تر از زمان های دیگر می باشد .



تاريخ : یک شنبه 14 تير 1394 | 8:10 | نویسنده : لطیفی |

ردیف

حضرت امام حسن مجتبی (علیه السلام)

دانلود کتاب

مؤلف

1

چهل داستان و حدیث زندگانی امام حسن (علیه السلام) عبداللّه صالحى

2

صلح امام حسن (علیه السلام) سيد عبدالحسين شرف الدين
مترجم : حضرت آيه الله 
سيد على خامنه اى

3

صحیفه الحسن(علیه السلام) جواد قيومى اصفهانى


تاريخ : پنج شنبه 11 تير 1394 | 10:11 | نویسنده : لطیفی |
 

طنز سرکاری ماه رمضان, مطالب طنز و خنده دار

 

دل میرود زدستم! دکتربده دوا را
نسخه بپیچ کم کم، دردم شد آشکارا

 

دل درد و زخم معده آید سراغم این ماه
لطفی کن ای طبیبا ، معذوردار ما را

 

کلّیه ام دوباره این ماه سنگ سازد
آمپول و قرص و شربت تجویز کن نگارارا

 

ازفرط تشنه کامی چشمم رود سیاهی
باشد که باز بینم ، در مطّب آشنا را

 

هردکتری که رفتم آنهم سرش شلوغ است
بعضی کند مداوا ، با عدّه ای مدارا

 

دکتر خیال کرده دردم بهانه باشد
عذرم نمی پذیرد یا ایها السکارا

 

امّا صلاح این است! باید گرفته باشی
دفترچه بیمه دستی، دستی دگر دوارا

 

وقت ناهار کمتر باید که خورده باشی
افطار هم دوباره ، فرصت شمار یارا

 

درمسجدِ مَحلّه ،ما را گذرندادند
گفتن پیاز خوردی! تغییرده ، غذا را

 

یک ماه روزه خوردی در پستوی اتاقت
۱۰روز هم گذشته سّرت کن آشکارا

 

درخواب نازبودم!! گفتا یکی سحرگاه
وخه یره دگه سحر رفت باخار قتقارا

 



تاريخ : پنج شنبه 11 تير 1394 | 10:2 | نویسنده : لطیفی |

 

داستان آموزنده هر چه خدا بخواهد

 
آرتور اش قهرمان افسانه ای تنیس هنگامی که تحت عمل جراحی قلب قرار گرفت، با تزریق خون آلوده، به بیماری ایدز مبتلا شد. طرفداران آرتور از سر تا سر جهان نامه هایی محبت آمیز برایش فرستادند. یکی از دوستداران وی در نامه خویش نوشته بود: "چرا خدا تو را برای ابتلا به چنین بیماری خطرناکی انتخاب کرده؟"


آرتور اش، در پاسخ این نامه چنین نوشت:...

در سر تا سر دنیا بیش از پنجاه میلیون کودک به انجام بازی تنیس علاقه مند شده و شروع به آموزش می کنند.


حدود پنج میلیون از آن ها بازی را به خوبی فرا می گیرند.


از آن میان قریب پانصد هزار نفر تنیس حرفه ای را می آموزند


و شاید پنجاه هزار نفر در مسابقات شرکت می کنند


پنج هزار نفر به مسابقات تخصصی تر راه می یابند.


پنجاه نفر اجازه شرکت در مسابقات بین المللی ویمبلدون را می یابند.


چهار نفر به مسابقات نیمه نهایی راه می یابند.


و دو نفر به مسابقات نهایی.


وقتی که من جام جهانی تنیس را در دست هایم می فشردم هرگز نپرسیدم که "خدایا چرا من؟"


و امروز وقتی که درد می کشم، باز هم اجازه ندارم که از خدا بپرسم :"چرا من؟"



تاريخ : پنج شنبه 11 تير 1394 | 9:54 | نویسنده : لطیفی |

 

 

 

کارت پستال ولادت امام حسن, کارت ولادت امام حسن مجتبی

 

کارت پستال ولادت امام حسن, کارت ولادت امام حسن مجتبی

 

کارت پستال ولادت امام حسن, کارت ولادت امام حسن مجتبی

 

کارت پستال ولادت امام حسن, کارت ولادت امام حسن مجتبی

 

کارت پستال ولادت امام حسن, کارت ولادت امام حسن مجتبی

 

کارت پستال ولادت امام حسن, کارت ولادت امام حسن مجتبی

 

کارت پستال ولادت امام حسن, کارت ولادت امام حسن مجتبی

 

کارت پستال ولادت امام حسن, کارت ولادت امام حسن مجتبی

 

کارت پستال ولادت امام حسن, کارت ولادت امام حسن مجتبی

 

کارت پستال ولادت امام حسن, کارت ولادت امام حسن مجتبی

 

کارت پستال ولادت امام حسن, کارت ولادت امام حسن مجتبی

 

کارت پستال ولادت امام حسن, کارت ولادت امام حسن مجتبی

 

کارت پستال ولادت امام حسن, کارت ولادت امام حسن مجتبی

 



تاريخ : پنج شنبه 11 تير 1394 | 9:51 | نویسنده : لطیفی |

 



تاريخ : سه شنبه 9 تير 1394 | 10:43 | نویسنده : لطیفی |

 

 

نام پدیدآورنده: هادی کاظمی
کشور: ایران

 

دومین دوسالانه کارتون کتاب




تاريخ : سه شنبه 9 تير 1394 | 10:20 | نویسنده : لطیفی |

 

پيام رهبر كبير انقلا ب اسلامي امام خميني در رابطه با فاجعه 7 تير:ملت ايران در اين واقعه، 72 نفر به عدد شهداي کربلا را از دست داد. بهشتي خار در چشم دشمنان اسلام بود ».گيرم شما با دكتر بهشتي ، كه مظلوم زيست و مظلوم مرد و خار در چشم دشمنان اسلام و به خصوص شما بود، دشمني سرسختانه داشتيد، با بيش از 70 نفر بيگناه كه بسيارشان از بهترين خدمتگزاران خلق و مخالف سرسخت با دشمنان كشور و ملت بودند چه دشمني داشتيد، جز آنكه شما با اسم خلق از دشمنان خلق و راه صاف كنان چپاولگران شرق و غرب مي باشيد، ما گر چه دوستان و عزيزان وفاداري را از دست داديم،‌ كه هر يك براي ملت ستمديده استوانه بسيار قوي و پشتوانه ارزشمند بودند، ما گر چه برادران بسيار متعددي را از دست داديم كه (اشداء علي الكفار رحماء بينهم) بودند و براي ملت مظلوم و نهادهاي انقلابي سدي استوار و شجره اي ثمربخش بشمار مي رفتند، لكن سيل خروشان خلق و امواج شكننده ملت با اتحاد و اتكال به خداي بزرگ هر كمبودي را جبران خواهد كرد.
ملت ايران با اعتماد به قدرت لايزال قادر متعال همچون دريائي مواج به پيش مي رود و در مقابل ابرقدرتها وتفاله هاي آنان با صفي مرصوص ايستاده است و شما درماندگان عاجز را كه در سوراخها خزيده ايد و نفسهاي آخر را مي كشيد به جهنم مي فرستد و خداوند بزرگ پشت و پناه اين كشور و ملت است.



تاريخ : یک شنبه 7 تير 1394 | 8:47 | نویسنده : لطیفی |


عاطفه زارعی به عنوان مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان منصوب شد.

به گزارش روابط عمومی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، طی حکمی از سوی علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور عاطفه زارعی به عنوان مدیرکل کتابخانه‌های عمومی و رئیس دبیرخانه انجمن کتابخانه‌های عمومی استان همدان منصوب شد.

عاطفه زارعی دانش آموخته مقطع دکتری در رشته کتابداری و علم اطلاع رسانی است و  پیش از این سابقه فعالیت به عنوان عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان، رئیس و عضو هیات مدیره انجمن کتابداری ایران شاخه همدان، عضو کمیته "کتابخانه‌های عمومی و نهضت مطالعه مفید" در استانداری همدان و عضویت در کمیته علمی همایش شهر الکترونیک را در کارنامه کاری خود داشته است.

گفتنی است عاطفه زارعی مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان پس از زینب قربانی مدیرکل کتابخانه‌های عمومی کهگیلویه و وبویراحمد، رباب عزیزخانی مدیرکل کتابخانه‌های اردبیل، رقیه دوست فاطمی‌ها مدیرکل کتابخانه‌های عمومی یزد، چهارمین بانوی مدیرکل در کتابخانه‌های عمومی استان‌ها است.



تاريخ : سه شنبه 2 تير 1394 | 12:57 | نویسنده : لطیفی |
صفحه قبل 1 ... 37 38 39 40 41 ... 57 صفحه بعد
.: Weblog Themes By Bia2skin :.